3. heinäkuuta 2019

Sokerirasituksen tulokset ja pohdintaa liikkeistä

Ei mulla sitten ollu raskausdiabetesta. Vielä ainakaan. Tosi outoa, olin ihan varautunut siihen. Helpottavaakin, koska ei tarvitse mittailla sokereita ja puuttua ruokavalioon. Vauvankin kannalta hyvä. Mutta se tarkoittaa myös sitä, että sama rasituskoe odottaa taas viikolla 24-28. Ai että ku kivaa. Maltan tuskin odottaa! Mutta se on kyllä positiivista, että pääsen seuraavaan työajalla, joten aika winwin sinällään. Sori työkaverit.

Arvoista kuitenkin vielä, nimittäin mun rasituksen arvot oli jopa yllättävän hyvät. Paastoarvo ei kyllä kauas jäänyt rajasta ja se oli alunperinkin se arvo, jonka arvelin olevan pielessä jos joku on. Yläraja on 5.3 ja mun arvo oli 5.1. Mutta sen sijaan mun tunnin arvo oli jo alle sen, mikä pitäisi olla kahden tunnin jälkeen. Tunnin jälkeen verensokerin pitäisi siis olla alle 10, mulla oli 8.5 ja sitten kahden tunnin jälkeen pitäisi olla alle 8.6 ja mulla oli 6.8. Raskausdiabeteshan tosiaan todetaan, jos yksikin noista arvoista ylittää tuon rajan.

Hemoglobiinikin oli muuten 122, kun se noin 1,5 kuukautta sitten oli 125. Ajoittaiset heikotukset sekä huonot olot ei siis johdu siitä eikä sokereista. Alhainen verenpaine voisi olla yhtenä syynä, mutta väliäkös tuolla. Viime aikoina olo on kyllä ollut aika hyvä.

Vauvan liikkeistä

Oon kovasti miettinyt, että voiko viikolla 17+ jo tuntea, kun vauva vaihtaa asentoaan kokonaan toiseen? Välillä vaan maatessa tuntuu todella kummalliselta. Koko alavatsa/kohdunseutu lähtee jotenkin muljumaan ihan toispuoleisesti ja sitten hetken päästä tasoittuu. Ei tunnu siis lainkaan tavallisilta liikkeiltä, jotka on sellaisia yksittäisiä muksahduksia, vaan nimenomaan siltä, että siellä tehtäisiin jotain kuperkeikkaa. :D Onhan Jaska (joo, hän on nykyään Jaska) toisaalta jo melkein 20 senttiä pitkäkin oppaiden mukaan, että kai tämä teoriassa on mahdollista. En vain tiedä, kuinka paljon tuon ikäinen liikkuu tai tekeekö vauvat ylipäätään jotain voltteja vatsassa.

Oon myös edelleen kovasti yrittänyt tunnustella liikkeitä vatsan päältäkin, mutta ei niin ei. Tyyppi lopettaa potkut heti, kun laskee käden vatsalle. Pari kertaa ehtinyt miehenkin pyytää paikalle, mutta aina jouduttu toteamaan, että siihen päättyi taas tämän kerran potkusarjat. ♥ Kyllähän noita vielä tunnustella ehtii, mutta tässä on taas uusi etappi odotettavana. Viime päivinä tyyppi on muutenkin liikkunut paljon, mutta eilen ja tänään taas selvästi vähemmän. Ehkä kääntynyt taas siten, että potkut suuntautuu selkää kohti.

En muuten oikein tiedä enää, sanoisinko sikiö vai vauva. Sikiö tuntuu jotenkin niin tunteettomalta sanalta, mutta vauva taas liian valmiilta vauvalta. :D Olen nyt kuitenkin päätynyt tuohon vauvaan.


2 kommenttia:

  1. Mulla oli tosi samanlaiset arvot sokerirasituksessa! Tosin toi paasto oli jopa 5.2... Pelottaa se toinen koe, koska viimeks mulla tuli siitä toisesta se diagnoosi...

    Mun mielestä voi tuntea! Musta tuntu just noilla viikoilla, että se koko kohtu ois välillä kääntynyt ympäri. Ihan säikähdin joskus sitä tunnetta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa! Muakin vähän toi toinen mietityttää. Luin kyllä jostain, että joillain voi olla ihan kropan ominaisuutena se, että paastosokeri vaan nousee korkealle (jos on siis rajoilla, eikä varsinaisesti hälyyttävän korkea). Jos pitää paikkansa, luulen että mulla on sama, kun se on aina ollut mittauksissa samaa luokkaa. Että vaikka saisikin radin diagnoosin paaston raja-arvolla, ei kuitenkaan arvoissa ole sen jälkeen muuten häikkää kotona mitatessa. Toivotaan kuitenkin, että säästytään molemmat radilta. :) Ja siis joo, toi "kääntynyt ympäri" on just oikea kuvaus :D

      Poista