22. kesäkuuta 2019

Raskausajan ruokavalioni

Raskauden aikana olisi hyvä tsekata oma ruokavalio läpi, että saa tarpeeksi ravintoaineita ja ettei syö mitään sikiölle haitallista. Täältä löytyy lista rajoituksista. Me sovittiin heti ekassa neuvolassa terveydenhoitajan kanssa, että mä syön koko raskauden ja imetysajan raskausvitamiinia, koska mulla on aika yksipuolinen ruokavalio vatsan ongelmien ja allergioiden takia. Käytössä on gluteeniton, laktoositon ja sipuliton, enkä pysty syömään kunnolla mitään juureksia tai hedelmiä raakana.

Raskauden aikana olen syönyt tasaisesti 2-3 tunnin välein sellaisia annoksia, että vatsa tulee aina täyteen asti. Sisältää kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Annoskoot on myös kasvaneet aika paljon, jos vertaa aikaan ennen raskautta. Ja kärsin tosiaan kovasta nälästä, joka tulee ihan puskista päälle. Olen oikeastaan jopa kyllästynyt syömään, niin usein ja niin paljon ruokaa pitäisi mättää suuhun. Siinä olen kuitenkin onnekas, että olen pystynyt syömään hyvin alusta alkaen ilman oksentelua.


Moni asia ruokavalion rajoitusten suhteen on mennyt tosi helposti, kun en muutenkaan niistä tykkää, esim. pehmeät juustot, graavisuolattu tai kylmäsavustettu kala, sushi, maksa tai alkoholi. Suurin muutos aiempaan ruokavaliooni on ollut, että lopetin kahvinjuonnin ja aloin syömään säännöllisesti aamu- ja välipalaa. Tai oikeastaan aika moniakin välipaloja. Kahvia join alkuun vain pakosta, ettei pää alkaisi särkeä, vaikka se ei yhtään enää maistunut, ällötti vain. Vatsataudin yhteydessä sitten päätin, että nyt loppui kahvinjuonti tähän ja se menikin sitten samoilla päänsäryillä aika helposti. Nyt olen alkanut juomaan taas useammin, kun tekee taas mieli. Pari kuppiahan saa päivässä huoletta juoda (3 dl).

Aamupalaksi söin ennen vain jogurtin. Nykyään puuroa tai leipää, yleensä molempia hieman eri aikoihin. Jogurtin syön sitten välipalaksi tai joskus vielä aamullakin lisänä. Suosin Juustoportin juguja, joihin ei ole lisätty sokeria. Lounaaksi aloin syömään töissä taas päiväkodin ruuan, sen saa ostaa melko halvalla. Ennen söin omia eväitä, mutta ajattelin, että näin saisin vähän monipuolisemman ruokavalion (esim. kalaa en syö muuten juuri lainkaan) ja mulle kuuluisi myös maito. Maitotuotteita oon aina kyllä muutenkin syönyt hyvin ja syön yhä.

Salaattia en uskalla töissä syödä. Raskaudenajan suosituksista ja rajoituksista listeriaa pelkään ehkä eniten, enkä luota siihen, että esimerkiksi työpaikan tai ravintoloiden tuoresalaatti on tarpeeksi hyvin pesty. Pesen myös itse kasvikset erittäin tarkasti nykyään ja varmistan, että liha on aina täysin kypsää (toksoplasmoosi). Kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä mun pitäisi syödä paljon enemmän. Joskus teen vihersalaatin, mutta en oo koskaan erityisesti tykännyt salaatista. Syön silloin tällöin lähinnä pakosta, koska tiedän, että pitäisi. Välillä syön omenaa sekä porkkanaa (himoni tällä hetkellä), mutta niistä alkaa aina kutisemaan suu, koska olen allerginen. Onneksi on käytössä monivitamiini, vaikka eihän se näitä tuoreita koskaan korvaa.


Epäterveellisiä herkkuja kuten karkkia ja sipsiä syön silloin tällöin, ehkä joka toinen viikko tai kerran viikossa, mutta vähemmän kuin ennen raskautta (ennen söin karkkia lähes joka päivä). Tämä ei ole tietoinen valinta, vaan mun ei oo tehnyt esimerkiksi karkkia yhtään mieli raskauden aikana, jos ei lasketa salmiakkia. Salmiakkihan on nykyään kokonaan kielletty, mutta olen kuitenkin syönyt yhteensä yhden salmiakkipussin ja yhden värillisen turkinpippuripussin. En kertaistumalta, mutta hiljalleen. Ennen rajoitus oli maksimissaan 50g päivässä, niin en jaksa uskoa, että nämä pari pussia tekevät mitään vakavaa tuhoa. Niin ja mehujäitä olen kyllä syönyt yhden päivässä, ne on mun kesäajan heikkous.

Mielestäni syön ihan hyvin ja noudatan pitkälti suosituksia ja rajoituksia. Kasviksia ja hedelmiä kuitenkin olisi hyvä syödä reilusti lisää, mutta tämä nyt on sellainen ikuinen "pitäisi". Aamupalaan olisi myös varmasti hyvä keksiä jokin proteiinilisä. Etenkin, jos (veikkaan että kun) mulle napsahtaa raskausdiabeteksen diagnoosi heinäkuun alussa. Ja sitten tietysti hyviä rasvoja pitäisi vielä miettiä, pähkinöitä tulee aina joskus syötyä.

Himoja mulla on raskausaikana ollut porkkana, omena ja salmiakki. Lisäksi ravintoloiden grillipihvi maustevoilla sekä uunijuurekset. Sitten ällötyksiä on riisikakut, leikkeleet ja kahvi, joita en kahvia lukuun ottamatta ole pystynyt nauttimaan lainkaan.

Miten te muut olette joutuneet muokkaamaan syömisiä raskauden aikana?

8 kommenttia:

  1. Ruokavalio-aiheiset postaukset kiinnostavat minua todella paljon, sillä minun on tällä hetkellä hankala keksiä ruokia, joita tekisi mieli. Minustakin on rasittavaa, kun joutuu syömään parin tunnin välein...Syön tällä hetkellä todella paljon leipää, kun en ole oikein keksinyt muita hyviä välipaloja. Mutta tämä leivänmussutus alkaa kyllä kyllästyttää...

    Lämpimät ruuat ovat toinen ongelma. Olen huomannut, että helpointa on mennä johonkin ruokalaan syömään lounas, niin ei tarvitse itse miettiä, mitä laittaisi ruuaksi. Laitoin eilen ruuaksi riisiä pippurikanalla. Ruoka oli ihan hyvää, mutta tuntui,että vielä illallakin kotona tuoksui se pippurikana. Olen siis vieläkin vähän herkkä hajuille ja mauille, vaikka pahoinvointi on jo ohi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Välipalat on kyllä vaikeita keksiä, etenkin kun mullakin on sekä gluteeniton että laktoositon ruokavalio ja nuo hedelmäallergiat. Muuten söisin varmaan erilaisia välipalapatukoita, jogurttia myslillä, erilaisia leipiä, marjasmoothieita (näitä en uskalla, koska en tiedä, miten marjat saisi pestyä tarpeeksi hyvin)... Banaanimunaletut on muuten hyviä ja aika nopeita valmistaa. Ja tuo lounas muualla on kyllä päivän pelastus! On niin helppoa, kun saa suoraan töistä ravinteikkaan ja vaihtelevan lounaan.

      Poista
  2. Odotan kyllä jännityksellä, että mitenhän mulla tuo pahoinvointi sitten kun tulen raskaaksi uudelleen ja kun se menee pidemmälle. Nyt tässä 6+0 keskenmenneessä raskaudessa ehti jo muutamana päivänä tulla sellanen pahoinvointi että söin vain kurkkua ja porkkanatikkuja. Että en uskalla edes ajatella sitä, kun raskaus menee pidemmälle :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla alkoi se kyllä tosi aikaisin! Toivotaan, ettei ens kerralla ole ihan niin rajuna ainakaan pitkälle jatkuen. Mutta onneksi aina sanotaan, että sikiö kyllä ottaa tarvitsemansa, vaikkei äiti saisikaan syötyä viikkoihin kunnolla. :)

      Poista
  3. Mielenkiintoinen postaus ravintoasioihin liittyen. Mulla kanssa aikaisin alkanut pahoinvointi on pitänyt ruokavalion ihan todella epäterveellisenä ja vähäisenä alkuviikkoina. Sillon ihan pahimman kuvotuksen aikaan alkoi tekemään juurikin kurkkua, porkkanaa ja salmiakkia mieli. Himoitsin ihan kauheasti suomesta niitä irtokarkeista löytyviä salmiakki-pääkalloja, kun niissä on sellainen suolakerros vielä päällä! Mutta enhän minä niitä saanut täältä keski-Euroopasta siihen hätään. Kysyin myöskin lääkäriltäni salmiakin syönnistä ja hän sanoi että "kohtuudella" voi ihan huoletta syödä. Niinpä äitini lähetti minulle suomesta niitä salmari pääkalloja :D Ai että ne on maistunut!

    Itse olen viime viikkoina myöskin huomannut, että helpompi syödä valmista ruokaa. Kun ei tarvitse nähdä eikä haistaa sitä ruoanlaittoa, niin sen saa jotenkin helpommin alas!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pahoinvointi on tietysti asia ihan erikseen, olen tosi kiitollinen, että itse säästyin siltä ainakin suuremmin. Ja hyvä kuulla, ettei joku muukaan ole ihan niin tarkka tosta salmiakista ja hyvä että sait niitä lopulta :D

      Poista
  4. Mä vedin ihan surutta salaattia joka paikassa muistaakseni. Rucolat jätin syömättä, koska se yleensä on ulkomaista (halpaa). Ulkomaiset marjat samaten jätin syömättä. Seisovista pöydistä en mielelläni syönyt, paitsi jos olin varma että ruoka ei ole seissyt kauaa näytillä puolilämpimänä. Jos jossain olisi hygieniaongelma, niin olettaisin että "normaalitkin" ihmiset reagoisivat jollain tavalla? Siksi en osannut suuremmin murehtia. Muutenkin ruokarajoitteita täälläkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä noiden salaattien nyt luulisi olevan tarpeeksi hyvin pesty. Oon vaan supertarkka itse. Vaikka esim. listeriahan ei kyl välttämättä aiheuta pientä flunssaa kummempaa oiretta, että vaikea tietää jos joku olisi sen saanutkin :)

      Poista