23. kesäkuuta 2019

Epätodellinen vauvaolo

Mä en muista olevani raskaana. Tai kyllä mä sen jotenkin muistan, ajattelen sitä useinkin. Mutta en osaa yhtään vielä ajatella, että mun vatsassa todella on pieni ihmisen alku, joka joskus syntyy tähän perheeseen. Nyt on sentään jo 17. viikko. Olin varma, että kun joskus olen raskaana, kiinnyn pieneen heti ja silittelen vain koko ajan vatsaani. Tulen rakastumaan täysillä ja hurahtamaan koko touhuun satanolla. Olenhan aina ollut todella kiinnostunut raskauksista ja mulla on ollut krooninen vauvakuume varmaan kymmenvuotiaasta. Voitaisiin ehkä jopa sanoa, että olen kadehtinut raskaana olevia ja niiden onnea. Voin siis kertoa, että mua todella hämmentää, kun kuulunkin niihin, jotka ei erityisemmin ole vielä kiintyneet vauvaansa. Tai ehkä kiintyminenkin on väärä sana. Kyllä mä häneen kiintynyt olen, koska jos jotain pahaa tapahtuisikin, olisi se ihan hirveää edes ajatella. Pikemminkin en ole osannut luoda häneen oikein suhdetta. Tai en osaa ajatella häntä todellisena asiana.

Ei mulla varsinaisesti ole pelkoa, ettenkö kiintyisi vauvaan myöhemminkään. Varmasti näin tulee vielä tapahtumaan. Luulen, että suurin tähän siteen luomiseen vaikuttava tekijä itselläni on, että mulla ei vieläkään ole vatsa kasvanut juuri lainkaan, eikä liikkeet tunnu kuin silloin tällöin harvakseltaan. Mulla ei myöskään ole oireita juuri nimeksikään. Ei vain tunnu siltä, että olisin raskaana. En ymmärrä, että mun sisällä todella on joku kasvamassa. Miten voisin kiintyä johonkin, jota en ymmärrä edes olevan? Toisaalta meillä on myös kuukauden päästä häät tulossa ja ne stressaa nyt ihan hirveästi. Ei ole oikeastaan päässyt rauhoittumaan kunnolla, kun mielessä on koko ajan niin paljon muuta.

Ei mulla onneksi mitään negatiivisiakaan tunteita ole vauvaa kohtaan. Ajattelen hänestä aina lämmöllä. Yritän kyllä tosissani kuvitella hänet nykyisessä kokoluokassaan kellumassa vatsani sisällä, mutta se on se absurdein osuus tässä. Siinä vaaditaan jo kunnon annos mielikuvitusta. Että kehen mä oon tätä suhdetta luomassa? Kyllä mä toki joskus vatsaanikin silittelen ja eilen muunmuassa lauleskelin ääneen tuutulauluja. Mutta täytyy myöntää, että kyllä se vähän oudolta tuntui.

Kaikkiaan olen silti hyvillä mielin raskaudesta ja tulevasta vauvasta. Mutten vielä odota vauvan syntymää. Odotan, että saisin rauhassa nauttia raskausajasta ja fiilistellä tulevaa. Odotan vatsan kasvua ja liikkeitä. Mulla ei ole mikään kiire saada tätä pientä syliin, vaan haluaisin luoda tientynlaisen kiintymyksen suhteen häneen jo raskausaikana. Ihan rauhassa. Ja mulla onkin vahva luottamus, että se kiintymyksen ja todellisuuden tunne sieltä vielä tulee. Ehkä kesälomalla, kun saa rentoutua tai viimeistään häiden jälkeen, kun ei ole muuta isompaa odotettavaa kuin vauva ja saadaan alkaa vihdoin hankkia isompia vauvatarvikkeita. Silloin myös vatsankin luulisi näkyvän ja liikkeiden tuntuvan kunnolla.

Halusin kuitenkin nyt kirjoittaa tästä aiheesta, koska tuntuu, että tästä harvemmin on puhetta. Useimmiten törmää vain niihin "joo, meillä on Rane-alkion kanssa jo ihan tällanen oma yhteinen huumori kehittynyt" -teksteihin. Ei ole kuitenkaan yhtä oikeaa tapaa olla raskaana ja kaikki tunteet, ristiriitaisetkin, on ihan sallittuja. Niiden kanssa pitää vain tulla toimeen ja mun mielestä tärkeintä on pystyä ne rehellisesti itselleen myöntämään. Kuulisin myös mielelläni, jos jollain muulla on ollut samankaltaisia kokemuksia omassa raskaudessaan.

4 kommenttia:

  1. Joo ei ole mullakaan vielä pienintäkään kiintymystä pienokaiseen. Ihan hävettää joskus myöntää ääneen, mutta alkuraskaus oli/on minulle ihan todellinen pettymys ja kauhun täyttymys pahan olon vuoksi. Tätäkö minä halusin itselleni? En kyllä ihmettele, että sellaisessa darrassa ei synny heti "rakkaus"- suhdetta Rane alkioon :D Välillä minusta tuntuu todella pahalta valittaa raskauspahoinvoinnista, koska itsehän tätä halusin niin kauhean paljon ja tämän eteen on itketty ja surtu niin monet kerrat. Nyt tuntuu, etten saisi valittaa, koska olenhan raskaana! Juttelin asiasta minun akupunktio hoitajani kanssa ja hän rauhoitteli minua, että ei tarvitse hävetä tuntemuksia yhtään. Hän mainitsi, että kun raskautta on yrittänyt niin kauan, niin naiselle muodostuu sellainen pilvilinna-mielikuva raskaudesta, jossa eletään 9kk. Sitten iskee se rankka alkuraskauden todellisuus pahoinvointeineen ja oksentamisineen, niin siinä romahtaa yksi jos toinen fantasia romukoppaan. Uskallankin nyt paremmin sallia itselleni nämä raskauden negatiiviset tuntemukset ja alan sitten iloitsemaan ja kiintymään vaikka toisella kolmanneksella :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helpottavaa lukea näitä sunkin ajatuksia aiheesta. Ilmeisesti tää on kuitenkin sitten ihan yleistä. :)

      Poista
  2. Minäkään en oikein ymmärrä vielä, että mahassani kasvaa sikiö. Kun en sitä mitenkään tunne vielä. Raskausajan pahoinvointi teki oloni myös alakuloiseksi ja väsyneeksi, joten sekin on varmaan vaikuttanut siihen, etten ole vielä pystynyt kunnolla iloitsemaan ja haaveilemaan syntyvästä vauvasta. Minun mielestäni tämä rv 12-15 on ollut kaiken kaikkiaan vähän huolestuttavaa aikaa, kun vauvan liikkeitä ei vielä tunne. Niin joka päivä miettii, että mitäköhän sille sikiölle siellä mahassa kuuluu. Odotan jo kovasti sitä, että alan tuntemaan vauvan liikkeet ja raskausmaha alkaa kasvamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo siinä on ehkä eniten, että liikkeet ei kunnolla tunnu ja vatsa ei kasva. Kaikki konkretia puuttuu muutamaa ultraa lukuunottamatta, jotka nekin on kuitenkin vain kuvia tai videota. :)

      Poista