26. syyskuuta 2020

Turvaistuinviidakosta selvitty - vinkit jakoon

Ostettiin vihdoin turvaistuin kaukalon tilalle: Britax Dualfix M i-size. Meillä oli aiemmin Britaxin Baby Safe 2 -kaukalo ja se olikin oikein hyvä, joskin aika iso ja painava. Vauva vaan oli jo pidemmän aikaa protestoinut autossa ollessaan ja mielessä kävi useasti, josko se oli kaukalon makuuasennon vika. Mua on kuitenkin tuskastuttanut ajatuskin uuden istuimen hankinnasta. Olen kyllä tasaisin väliajoin yrittänyt tutkailla eri vaihtoehtoja, mutta niitä on ollut ihan liikaa tarjolla ja päätöksenteko on ollut mahdotonta.

Viikonloppuna kuitenkin huomasin, että Oz-Babyssa oli turvaistuinviikot meneillään. Ostettiin sieltä aikoinaan vaunut ja kaukalo ja oltiin silloin todella tyytyväisiä palveluun, eikä hintakaan ollut sen pahempi kuin muualla. Näiden summana siis viimein päätettiin, että nyt tai ei koskaan. Ei tämä asia lykkäämälläkään edennyt. Ja tämä osoittautuikin lopulta todella hyväksi päätökseksi, sillä palveluun ei tarvinnut pettyä tälläkään kertaa ja lähdettiin liikkeestä kotiin uuden istuimen kanssa.

Istuin ei ota kiinni etupenkkiin, kuvakulma hämää.



Liikkeessä oli vähän ruuhkaa, mutta myyjä vapautui silti nopeasti. Tuntui, että hänellä oli ruuhkasta huolimatta aikaa juuri meille. Kiire ei näkynyt ulospäin. Saatiin kokeilla kaikki haluamamme istuimet läpi, ja myyjä kertoi niistä tietoja. Hän auttoi vöiden ja säätöjen kanssa ja tuli lopulta sovittamaan valitsemamme istuimet meidän autoon. Ostamaamme uutta istuinta he eivät tietenkään saaneet asentaa vastuusyistä, mutta heillä voisi vielä käydä tarkistuttamassa omat asennukset, jos haluaa. Tästä tuli näköjään nyt vähän mainospuhe, mutta kyseessä ei siis ole mainos tai minkäänlainen yhteistyö.

Turvaistuimista yleensä

Kerrottakoon näin alkuun, että lapsen tulisi suositusten mukaan matkustaa selkä menosuuntaan (SMS) 4-5-vuotiaaksi tai 110 cm asti, mielellään jopa 120 cm asti, kun SMS-istuimeen mahtuu. Se on siis suositus, ei laki, mutta näin on turvallisinta. Ja tämän jälkeenkin vielä turvavyöistuimessa (kasvot menosuuntaan, KMS) 150 cm saakka eli niin pitkään kuin istuimeen mahtuu (lähteenä Facebookin Turvaistuimet -ryhmä). 

Laki puolestaan sanoo, että alle 3-vuotiaalla on aina oltava turvaistuin autossa ja alle 135 senttisellä E-säännön mukainen turvaistuin (Liikenneturva). Istuinta ostettaessa on lisäksi hyvä kiinnittää huomiota, onko se testattu turvalliseksi. Kaikki ei nimittäin ole. E-hyväksytty istuin täyttää vähimmäisvaatimukset, mutta vapaaehtoisen Plus-testin läpäissyt istuin turvaa paremmin (Liikenneturva). Lisäksi Suomen Autoliitto testaa istuimia.

Mainittakoon vielä sekin, että ole tarkkana, jos ostat käytetyn turvaistuimen. Sen täytyy olla täysin kolaroimaton ja aikaleimojen pitää olla kunnossa. Turvaistuimilla on nimittäin tietty vuosissa mitattava käyttöikä, jonka jälkeen niitä ei saa enää käyttää, vaikka ne ulkoisesti vaikuttaisikin olevan kunnossa. Tämä ns. vanhenemisaika siis pätee, vaikka istuin ei olisi ollut päivääkään kenelläkään käytössä. Suora lainaus Liikenneturvan sivuilta: "Ellei valmistaja toisin ohjeista, ehjän ja kolarittoman istuimen käyttöikä on maksimissaan noin seitsemän vuotta, riippumatta siitä, minkä verran istuinta on sinä aikana käytetty."

Turvaistuinpolkuja on kaksi (lähteenä FB:n Turvaistuimet-ryhmä):

Kaukalo - Ovelle kääntyvä isofix (SMS) - Turvavöillä kiinnitettävä istuin (SMS) - Turvavyöistuin (KMS)
Kaukalo - Turvavöillä kiinnitettävä istuin (SMS) - Turvavyöistuin (KMS)

Kaukalon jälkeen on siis ostettava jokin SMS-istuin: joko ovelle kääntyvä isofix-istuin (menee n. 18 kg/100 cm asti) tai turvavöillä kiinnitettävä istuin (menee n. 25 kg/120 cm asti). Jos haluat noudattaa suosituksia ja ostat ensin ovelle kääntyvän isofixin, on sinun siis pituus- ja painorajojen takia kuitenkin ostettava myöhemmin vielä toinen, turvavöillä kiinnitettävä istuin. Ja sen jälkeen vielä turvavyöistuin. Mutta miksi sitten ostaa ovelle kääntyvä isofix, jos sen jälkeen tarvitaan kuitenkin vielä toinenkin istuin, joka jo itsessään menisi pidempään?

Sanoisin, että mukavuus- ja helppoussyistä. Ovelle kääntyvä istuin helpottaa huomattavasti lapsen asettamista kyytiin ja on muutenkin ihan ääreishelppoa asentaa autoon isofixien takia. Niitä saa helposti kallistettua myös makaavampaan asentoon ja niihin sopii joskus jopa jo vastasyntynyt. Turvavöillä kiinnitettävä istuin on halvempi hinnaltaan, mutta hankalampi asentaa ja laittaa lapsi kyytiin sekä paljon suppeampi säädöiltään. Sen kun kerran asennat, niin siinä on ja pysyy, kunnes irroitat kaikki vyöt ja asennat uusiksi. Siihen vaaditaan myös enemmän pituutta ja painoa ennen kuin lapsen voi sellaiseen laittaa.

Me päädyttiin ovelle kääntyvään istuimeen, koska sen helppous viehätti ja sen sai käyttöön nyt heti. Facebookissa on Turvaistuimet/Bilbarnstolar -ryhmä, johon suosittelen liittymään, jos istuimen hankinta on ajankohtaista. Siellä on pätevä lista turvallisista ja suositelluista istuimista. Vaihtoehtoina meillä oli alunperin Britax Dualfix 2R (350 e) ja Britax Dualfix M (600 e), Nuna Norr (450 e), Joie i-spin 360 (380 e) ja Cybex Sirona Z (800 e jalustalla). Näistä tosin Britax ei netin tietojen mukaan houkuttanut, koska vöille ei ollut sivuilla pidikettä ja moni sanoi lapsen pään nuokkuvan siinä nukkuessa. Britaxia myös sanottiin kovin kuppimaiseksi, mistä juuri haluttiin pois kaukalon jälkeen. Cybexin kohdalla taas 800 euron hinta arvelutti. Nuna ja Joie kiinnostivat siis alkujaan eniten. Mutta onneksi käytiin kokeilemassa istuimet vauvan kanssa, koska eihän ne lopulta meille sopineetkaan yhtään. Siitä lisää myöhemmin.

Mihin kiinnittää huomiota, kun hankkii ovelle kääntyvän istuimen?

Alla on vielä listattuna ne asiat, jotka mielestäni oleellisimmin vaihtelivat eri istuinten välillä. Meille myyjä kertoi hyvin eri ominaisuuksista, jolloin sai heti selkeän kuvan siitä, mitä missäkin oli ja mitkä oli lopulta itselle ratkaisevia tekijöitä.

♦ Kääntyykö istuin yhdellä vai kahdella kädellä?
♦ Voiko istuinta käyttää sekä selkä menosuuntaan että kasvot menosuuntaan vai pelkästään toisin?
♦ Miten istuin kääntyy: vain tietyssä asennossa vai kaikissa?
♦ Paljonko vauvalle jää jalkatilaa nyt, entä isompana?
♦ Missä kaikki painikkeet sijaitsevat ja kuinka helppoa niitä on siten käyttää?
♦ Montako kaltevuutta istuimessa on, mikä on pystyin ja makaavin asento?
♦ Onko istuimessa sivutörmäyssuojat?
♦ Mitkä ovat istuimen pituus- ja painorajat?
♦ Onko istuimessa pidikkeet vöille, ettei ne jää lapsen alle istuimeen asettaessa?
♦ Paljonko istuin vie tilaa autossa ja miten se sinne muuten sopii?

Lisäksi tietenkin vauvaa istuimeen sovittaessa on hyvä kiinnittää huomiota, miten vyöt asettuvat ja näyttääkö asento muuten mukavalta. Viisipistevöissä reisivöiden tulee nimensä mukaisesti kulkea reisien, ei vatsan päältä, ja ihan nivustaipeesta lähtien. Olkavöiden tulee lähteä olkapäiden tasolta tai ihan vähän alta.

Miten päädyttiin Britaxiin?

Me siis tosiaan laitettiin vauva istumaan kaikkiin yllä oleviin istuimiin testataksemme niitä. Katseltiin, miten vauva ylipäätään viihtyi ja miltä hänen asentonsa niissä näytti. Kiinnitettiin huomiota käyttömukavuuteen. Kuunneltiin samalla, kun myyjä kertoi ominaisuuksista ja vertailtiin niitä muihin. Aika nopeasti huomattiin, että meidän kaipaaman pystyn, mutta rennon asennon puolesta, parhaat olivat Nuna Norr sekä Britaxin Dualfixit, näistä etenkin M-malli.

Joie jäi pois heti alkuun. Asento oli todella upottava ja kuppimainen, ahdas. Siinä ei myöskään käytännössä ollut jalkatilaa lainkaan, koska siitä puuttui kaikissa muissa malleissa oleva vaimennuspoljin eli se täytyy työntää kiinni ihan penkkiin asti, jotta olisi turvallinen. Itse asiassa tästä johtuen se ei edes kaikissa autoissa käänny ovelle - se siitä hyödystä sitten. Nunasta tykkäsin eniten vauvan asennon ja tilan puolesta, mutta jostain kumman syystä huomattiin pian, että sen reisivyöt meni meidän pojalla aivan väärästä kohdasta eli se ei olisi ollut turvallinen kolaritilanteessa. Harmi! Cybexin asento oli taas istuimista kaikkein oudoin, siinä lapsi tuli jotenkin todella eteen, kun muissa jäi ikään kuin sinne reunojen suojiin. Asento ei näyttänyt kovin mukavalta, mutta se oli kyllä selkeästi turvaistuinmaisin, kun muut oli vähän kuppimaisempia. Cybex olisi ollut myös selvästi kallein vaihtoehto.

Tässä istuin on ovelle käännettynä.



Lopulta siis enää pohdittiin, otetaanko Britaxin Dualfix 2R vai M. Näistä 2R on vanhempaa mallia ja siksi reilusti halvempi. Siitä puuttuu mm. sivutörmäyssuojat ja se on myös ihan vähän pienempi sisämitoiltaan kuin M. Lisäksi 2R sisältää vain kolme eri kaltevuusasetusta, kun M-mallissa niitä on viisi. Hintaeroa näillä tosiaan oli roimasti ja tehtiinkin päätös vasta, kun sovitettiin näitä meidän autoon. Kumpikin sopi kyllä ihan hyvin, mutta jotenkin 2R:n pystyin asento tuntui jäävän silti liian makuulteen. Etenkin kun ajatellaan, että istuimen pitäisi mennä sinne 3-4 vuoteen saakka.

Vauvan asento ja olemus näytti siis kaikkiaan paremmalta M-mallissa, joten luotettiin vaistoon ja valittiin se. M-mallia ei tarvitse vielä laittaa ihan pystyimpään asentoon eli sitä on varaa kallistaa lisää, jos vauva kasvaessaan haluaakin pystympään. Otettiin istuin tylsän mustana, koska niitä oli heti varastossa. Muuten oltaisiin otettu harmaa.

Ainoa harmi on, että tässä on tosiaan monilla ollut pään notkahdusongelmaa: kun vauva nukahtaa, pää retkahtaa rinnalle. Ja niin valitettavasti kävi meillekin viimekertaisella automatkalla, vaikka laitettiin istuin ihan makaavimpaan asentoon. Meillä tätä pään retkahtelua kävi tosin jo kaukalossakin. Eihän se kivaa ole, mutta onneksi aika harvoin vauva enää edes autossa nukkuu. Pieni miinus tulee myös siitä, että tämä istuin ei käänny vain yhdellä kädellä ja kääntöpainike on muutenkin melko jäykkä. Ei sekään nyt mikään suuri ongelma ole, mutta vauva pitää laskea aina hetkeksi käsistä ennen kuin istuimen saa käännettyä. Tai voihan hänet toki ensin laittaa istuimeenkin ja kääntää vasta sitten vöiden asettamisen ajaksi ovelle. Sekin olisi kiva lisä, että vyöt saisi kiinnitettyä sivuille, eikä niitä tarvitsisi kaivaa vauvan alta, mutta sitäkään me ei olla koettu mitenkään liian työlääksi. Pääasia, että vauvalla oli tässä selvästi paras olla.

Autoon asennus ja käyttökokemuksia

Istuimen asennus autoon oli helppoa kuin mikä. Isofix-raudat vaan vedettiin ulos, sitten istuin telakoineen napsautettiin kiinni auton isofixeihin. Istuin työnnettiin niin kiinni penkkiin kuin sai. Sitten vielä säädettiin lattiaan tuleva tukijalka siten, että se on tukeva, mutta ei nosta telakkaa irti penkistä. Siinäpä se, kymmenen minuutin homma kaikkiaan, kun vielä varmistettiin monesti kaikki ja asennettiin samalla kaupan päälliseksi saatu Britaxin iso peili, jolloin vauvan näkee ajaessa auton taustapeilistä.

Tässä juuri nukahtaneena pää pysyi vielä ryhdissä.






Toivotaan, että tämä auttaisi vauvaa viihtymään autossa. Kaukalossa ainakin oli lähes pelkkää kiukuttelua ja itkua viime aikoina. Tehtiin jo pari puolen tunnin automatkaa ja ne ainakin sujui aiempaa paremmin, itkua ei ollut lainkaan ja viihdyttää ei juurikaan tarvinnut. Suurin koitos on kuitenkin vielä edessä eli silloin, kun ajan yksin tuon saman matkan ja vauva on yksin takana.

Kaikkiaan helpotus on kuitenkin suuri, kun tämä istuinasia on vihdoin hoidettu pois alta. Ollaan myös oltu todella tyytyväisiä, että valittiin tämä ovelle kääntyvä istuin, vaikka automatkoja on ollut vasta kourallinen. On vain niin paljon helpompaa asettaa vauva istuimeen sivuttain. Tämä menee nyt n. 3-4-vuotiaaksi riippuen kasvusta (maksimirajat on 18 kg tai 105 cm).

On myös helpottavaa tietää, että istuimen saa käännettyä kasvot menosuuntaan. Sitä ei tietytsti suositella ennen 4 vuoden ikää eli periaatteessa tämä ominaisuus on turha. Lähinnä mietin tilanteita, jos olisi vain pakko. Jos vauva alkaa kärsiä ihan hirveästä oksentelusta autossa ja mikään muu ei auta. Toki istuimen kääntö kasvot menosuuntaan on ihan viimeinen keino pahoinvoinnin säätelyyn, mutta on hyvä tietää, että kallis istuin taipuisi tarvittaessa siihenkin.

On nimittäin olemassa myös vähän halvempi Britax Swingfix M i-size, joka on muuten täysin sama istuin, mutta sitä ei saa laitettua kasvot menosuuntaan. Monet ostavatkin siksi mieluummin tämän Swingfix-mallin, jotta ei tulisi kiusausta kääntää istuinta kasvot menosuuntaan, kun se ei niin käänny. Makunsa siis kullakin.

Tässäpä tämä meidän istuinmatka ja samalla näköjään pieni tietopaketti. Toivottavasti postauksesta oli jotain hyötyä, jos istuimen hankinta on muillakin edessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti